Aktualności

REKRUTACJA NA ROK SZKOLNY 2017/2018

Ogłaszamy nabór na zajęcia dla uczniów szkoły podstawowej:

  1. Kurs rozwijający logiczne i matematyczne myślenia dla uczniów klasy 3.
  2. Kurs z matematyki dla uczniów klas 4,5,6,7.
  3. Kurs z języka polskiego dla uczniów klas 4,5,6 i 7.
  4. Kurs z języka angielskiego dla uczniów klas 3,4,5,6 i 7.
  5. Kurs z języka rosyjskiego dla uczniów klas 4,5,6 i 7.
  6. Kurs z Metod efektywnej nauki -klasa 7.
  7. Kurs z języka niemieckiego klasa 4,5,6 i 7.

Cena uzależniona jest od liczby osób w grupie / od 15 zł do 20 zł/.

Nabór na zajęcia dla uczniów gimnazjum:

  1. Kurs z Metod efektywnej nauki i radzenia sobie ze stresem.
  2. Kurs z matematyki dla uczniów 2 i 3 gimnazjum.
  3. Kurs z chemii klasa 2 i 3.
  4. Kurs z języka polskiego klasa 2 i 3.
  5. Kurs z języka angielskiego klasa 2 i 3.
  6. Kurs z języka niemieckiego klasa 2 i 3.
  7. Kurs z języka rosyjskiego klasa  2 i 3.

Cena uzależniona jest od liczby osób w grupie / od 18 zł do 20 zł/. Liczba osób m.in. 4.

Nabór na zajęcia dla uczniów szkół średnich:

  1. Kurs z Metod efektywnej nauki i radzenia sobie ze stresem.
  2. Kurs Techniki szybkiego czytania i efektywnej nauki.
  3. Kurs z języka polskiego przygotowujący do matury podstawowej i rozszerzonej.
  4. Kurs z matematyki przygotowujący do matury podstawowej i rozszerzonej.
  5. Kurs z fizyki przygotowujący do matury podstawowej i rozszerzonej.
  6. Kurs z języka niemieckiego przygotowujący do matury podstawowej i rozszerzonej.
  7. Kurs z języka angielskiego  przygotowujący do matury podstawowej i rozszerzonej.
  8. Kurs z matematyki dla uczniów klasy 1,2 liceum i technikum.

Cena uzależniona jest od liczby osób w grupie / około 20 zł/. Liczba osób m.in. 4.

Nabór na zajęcia dla osób dorosłych :

  1. Kurs z języka niemieckiego dla osób dorosłych  poziom podstawowy.
  2. Kurs z języka polskiego jako obcego dla cudzoziemców- poziom podstawowy.
  3. Kurs z języka polskiego jako obcego dla cudzoziemców- poziom B1-przygotowujący do zdania egzaminu państwowego w celu uzyskania obywatelstwa.
  4. Kurs z języka polskiego jako obcego dla cudzoziemców- poziom B 2.
  5. Kurs z języka polskiego jako obcego dla cudzoziemców- poziom C 1 i C 2.
  6. Kurs z języka angielskiego dla osób dorosłych poziom podstawowy.

Cena uzależniona jest od liczby osób w grupie / od 13 do  20 zł/. Liczba osób m.in. 4.

 

Zapisywać się można telefonicznie, osobiście /w okresie wakacji proszę o tel./, e-mailowo.

ZAPRASZAMY !!!

Życzenia dla maturzystów

WESOŁEGO ALLELUJA!

 Życzenia świąteczne składamy wszystkim naszym Uczniom i ich Rodzinom, Współpracownikom oraz Przyjaciołom akademii.

                                                                                                                                     Nauczyciele akademii 

ŚWIATOWY DZIEŃ MATEMATYKI

12 marca 2017 r. obchodzony był Międzynarodowy Dzień Matematyki. Święto to zostało stworzone po to, aby dać uczniom trochę odmiany w nauce matematyki. Kierowany jest do uczniów, którzy NIE LUBIĄ matematyki. Udział w grach i zabawach matematycznych ma na celu pokazać inną stronę tej nauki… Matematyka może być przyjemna i dawać radość. W akademii Królowa Nauk świętowała w piątek 10 marca 2016 r. W ramach tego święto zorganizowano konkursy dotyczące zagadek matematycznych i logicznych. Głównym celem obchodów tego święta było pokazanie uczniom, że matematyka to dyscyplina przydatna w wielu dziedzinach życia. Wykorzystujemy ją np. podczas robienia zakupów, grania w różne gry, mierząc czas, a nawet gotując, kiedy musimy przyszykować odpowiednią ilość składników.

W grupie kursowej”Rozwijanie logicznego i matematycznego myślenia”

1 miejsce zajęła Marysia Banasiak

2 miejsce zajął Hubert Kajat

pozostałe osoby otrzymały wyróżnienia.

Wszystkim uczniom serdecznie gratulujemy!

 

NABÓR NA ZAJĘCIA Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO DLA DOROSŁYCH

doszkalajacy_kurs_jezyka_niemieckiego

Ogłaszamy nabór na kurs z języka niemieckiego dla osób dorosłych od poziomu podstawowego. Rozpoczęcie kursu od grudnia. Liczba osób na zajęciach m.in. 10. W ramach opłaty za kurs, uczestnicy otrzymają materiały na każdą lekcję.
Serdecznie zapraszamy!

ŻYCZENIA Z OKAZJI DEN

bukiet-kwiatow-002

 

Szanowni Państwo,

Dyrektorzy, Nauczyciele, Pracownicy Oświaty

z okazji Dnia Edukacji Narodowej

życzymy jak najwięcej satysfakcji z pracy z dziećmi i młodzieżą. Niech codziennej pracy towarzyszy spełnienie zawodowe, uznanie  i zaufanie rodziców oraz szacunek społeczeństwa.

Życzymy pogody ducha oraz realizacji wszystkich zamierzeń w każdej sferze życia.

Agata Płaskowicka-Rakiel

 

 

 

 

Rozpoczęły się zapisy na kursy w AKADEMII EDUKACJI na rok szkolny 2016/2017.

rekrutacja

 

Zapisy trwają do końca września 2016 r.

W ofercie:

  1. Kursy roczne i semestralne: maturalne i gimnazjalne ( język polski, język angielski i niemiecki, matematyka, chemia, biologia, historia, geografia)
  2. Kurs z Metod efektywnej nauki i radzenia sobie ze stresem.
  3. Kurs Technika szybkiego czytania z elementami efektywnej nauki.
  4. Kurs z języka polskiego ( dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych).
  5. Kurs z języka angielskiego dla uczniów: klas 1-3 szkoły podstawowej, 4-6 szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoła średnia, dla dorosłych)
  6. Kurs z języka niemieckiego dla uczniów: klas 1-3 szkoły podstawowej, 4-6 szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoła średnia, dla dorosłych)
  7. Zajęcia indywidualne tzw. korepetycje.

 

KONTAKT: 

* osobiście:   biuro  AKADEMIA EDUKACJI, ul. Kazimierza Wielkiego 3A w Kętrzynie

* telefonicznie: 696 446 849 lub 89 670 14 80

* adres e-mail: akademia@rakiel.pl

                                                                                   Serdecznie zapraszamy!

Rozpoczął się nowy rok szkolny 2016/2017

witaj_szkoo_2_t1

Życzymy wszystkim pomyślnej współpracy, wzajemnego zrozumienia, szacunku i satysfakcji w realizacji nowych wyzwań edukacyjnych. Niech placówki edukacyjne będą ciepłym miejscem zdobywania wiedzy, odkrywania i rozwijania pasji, a nauka – intelektualną przygodą.

Naszej instytucji AKADEMIA EDUKACJI  życzymy nawiązania owocnej współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego, dyrektorami i nauczycielami powiatu kętrzyńskiego i organizacjami pozarządowymi.

Władzom samorządowym i dyrektorom szkół życzymy, by wszystkie działania podejmowane z myślą o szkole i uczniach, służyły jej rozwojowi i sprzyjały każdemu młodemu człowiekowi.

Wszystkim życzymy dobrego roku szkolnego 2016/2017.

                                                                                                                                                                          Agata Płaskowicka- Rakiel 

ŻYCZENIA Z OKAZJI DNIA DZIECKA

dzien-dziecka7-700x325

DRODZY MATURZYŚCI!

matura-2016

Życzymy Wam jak najlepszego zdania matury, dostania się na wymarzone studia i znalezienia wymarzonej, satysfakcjonującej pracy. Mamy nadzieję, że tegoroczne testy maturalne nie będą stanowiły dla Was żadnego problemu. Na pewno sobie poradzicie!

Trzymamy kciuki!!!

 

                                PODSUMOWANIE EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2016

 

images

W ubiegłym tygodniu młodzież z całej Polski przystąpiła do egzaminu gimnazjalnego. Były to trzydniowe zmagania. Pierwszego dnia sprawdzane były wiadomości i umiejętności z historii, wos-u oraz języka polskiego. Drugiego dnia przedmioty matematyczno- przyrodnicze (matematyka, biologia, geografia, fizyka i chemia). Natomiast trzeciego z języka nowożytnego. Jak informują gimnazjaliści, największym zaskoczeniem była sprawdzana dłuższa forma wypowiedzi z języka polskiego. Okazało się, że sprawdzana nie będzie rozprawka, a umiejętność pisania charakterystyki. Większość gimnazjalistów uważa, że egzaminy nie były trudne “wystarczyło pogłówkować” i posiadać wiedzę z danego przedmiotu. 

Wyniki egzaminu gimnazjalnego zostaną ogłoszone w czerwcu. 

 

ŻYCZENIA DLA GIMNAZJALISTÓW

egz gimnaz

“Nie tak ważne,

żeby uczeń dużo wiedział,

ale żeby dobrze wiedział,

nie żeby umiał na pamięć,

a żeby rozumiał,

nie żeby go wszystko troszkę obchodziło,

a żeby go coś naprawdę zajmowało” 

                                                             Janusz Korczak 

 

18,19 i 20 kwietnia 2016 r. odbędą się egzaminy gimnazjalne. Życzymy wszystkim zdającym, a w szczególności gimnazjalistom akademii powodzenia na egzaminie i wiary we własne możliwości. 

Trzymamy kciuki!!!

 

 

SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY 2016 -ODPOWIEDZI I ARKUSZE!

sprawdzian

Egzamin dla uczniów kończących szkołę podstawową odbył się we wtorek 5 kwietnia 2016 roku. Sprawdzian składał się z dwóch części:

 – Pierwsza z nich zaczęła się o godzinie 9:00 i trwała 80 minut.

–  Druga rozpoczęła się  o godz. 11:45 i dotyczyła egzaminu z języka obcego nowożytnego. Ta część potrwała 45 minut. 

Jak relacjonują szóstoklasiści egzamin z języka polskiego i matematyki nie był trudny, chociaż niektóre zadania sprawiały uczniom trudności. Szóstoklasiści dzielą się również zadaniami, które musieli rozwiązać. W części opisowej sprawdzianu z języka polskiego uczniowie mieli za zadanie napisać pracę: “Kartka z pamiętnika zatytułowana: Warto pomagać innym”.Uczniowie musieli też zmierzyć się z zadaniami, które sprawdzały ich umiejętności czytania ze zrozumieniem. W pierwszej części pytano m.in. o charakter zamieszczonego tekstu, prawdziwość informacji i znaczenie fraz. Jednym z zadań było też napisanie ogłoszenia zachęcającego do spotkania z podróżnikiem. Druga część sprawdzianu odnosiła się do wiersza “Jarzębina” Leopolda Staffa. W tej części pytano m.in. o układy rymów, o rytmiczność utworu. Z kolei w części matematycznej jedno z zadań brzmiało:” Do pustego naczynia wlano 3/4 litra soku i dolano tyle wody, aby otrzymać 2,5 litra napoju. Ile wody dolano do naczynia?” W teście sprawdzano również umiejętność korzystania z informacji zawartych na wykresie. Uczniowie musieli też wykazać się umiejętnością dzielenia, mnożenia i potęgowania. Nie zabrakło też zadań z geometrii. Szóstoklasiści musieli policzyć m.in. pole wielokąta, a także określenie miary kątów w narysowanym trapezie. Uczniowie musieli zmierzyć się także z zadaniami otwartymi. Pierwsze z nich brzmiało: Z dwóch jednakowych prostopadłościanów zbudowano bryłę taką, jak przedstawiono na rysunku. Oblicz wysokość H prostopadłościanu i objętość bryły przestawionej na rysunku. Drugie zadanie otwarte dotyczyło procentów i brzmiało: W klasie Janka jest 30 uczniów. Co trzeci uczeń z tej klasy to chłopak. Rodzeństwa nie ma 20% liczby dziewcząt z tej klasy. Ile dziewcząt z klasy Janka nie ma rodzeństwa?

Zgodnie z komunikatem Centralnej Komisji Egzaminacyjnej ogłoszenie wyników sprawdzianu szóstoklasisty odbędzie się 27 maja 2016 roku. Z kolei przekazanie szkołom wyników i zaświadczeń nastąpi 17 czerwca.

Arkusze znajdują się na str. inter. cke 

  1. część 1- Język polski i matematyki

http://www.cke.edu.pl/images/_SPRAWDZIAN/OD_2014/Arkusze-egzaminacyjne/2016_spr/cze1/SP-1X-162.pdf

      2. część 2- język nowożytny 

http://www.cke.edu.pl/index.php/2016/88-sprawdzian/585-czesc-2-jezyk-obcy-nowozytny-2016

 

ŻYCZENIA DLA SZÓSTOKLASISTÓW

powodzenia

Drodzy Uczniowie,

5 kwietnia czeka Was, pierwszy w życiu egzamin – sprawdzian szóstoklasisty. Głęboko wierzę, że wiedza i umiejętności, które zdobyliście podczas nauki w szkole, pomogą Wam osiągnąć najlepsze wyniki. Życzę wszystkim zdającym, a w szczególności uczniom akademii powodzenia na egzaminie i wiary we własne możliwości.  

Trzymamy kciuki!!!  

 

 

 WESOŁEGO ALLELUJA!

Motorcycle Details

 

Z okazji zbliżających się Świat Wielkanocnych, wszystkim naszym Uczniom i ich Rodzinom, Współpracownikom oraz Przyjaciołom akademii składam najserdeczniejsze życzenia. Niech Zmartwychwstanie Pańskie, które niesie odrodzenie duchowe, napełni wszystkich spokojem i wiarą, da siłę w pokonywaniu trudności i pozwoli z ufnością patrzeć w przyszłość….

                                                                                  Z wyrazami szacunku

                                                                               Agata Płaskowicka-Rakiel 

 

                                       

DZIEŃ LICZBY PI

 

swieto-liczby-pi-13345_l-700x300

14 marca br. świętowaliśmy Międzynarodowy Dzień Liczby Π.Data ta w notacji amerykańskiej zapisuje się jako 3.14, co kojarzy się z przybliżeniem liczby pi. Jest to data nieprzypadkowa, gdyż w zapisie amerykańskim daty (najpierw miesiąc, potem dzień) 14 marca zapisujemy jako 3.14, co odpowiada wartości liczby Pi. Dzień ten służy przede wszystkim promocji matematyki i nauk ścisłych, które dzisiaj często sprawiają trudność społeczeństwu. Odbywają się liczne akcje, spotkania, głównie jednak w Ameryce. W Europie te święto jest raczej ciekawostką, choćby dlatego że mamy inny sposób zapisu daty (najpierw dzień, potem miesiąc).

 

 

DZIEŃ MATEMATYKI

matematyka święto

“Kto lekceważy osiągnięcia matematyki,

przynosi szkodę całej nauce.

ponieważ ten ,kto nie zna matematyki,

nie może poznać innych nauk ścisłych

i nie może poznać świata”.

                                               Roger Bacan

12 marca 2016 r. obchodzony był Dzień Matematyki. Święto to zostało stworzone po to, aby dać uczniom trochę odmiany w nauce matematyki. Kierowany jest do uczniów, którzy NIE LUBIĄ matematyki. Udział w grach i zabawach matematycznych ma na celu pokazać inną stronę tej nauki… Matematyka może być przyjemna i dawać radość. W akademii Królowa Nauk świętowała w piątek 11 marca 2016 r. W ramach tego święto zorganizowano konkursy dotyczące zagadek matematycznych i logicznych. Głównym celem obchodów tego święta było pokazanie uczniom, że matematyka to dyscyplina przydatna w wielu dziedzinach życia. Wykorzystujemy ją np. podczas robienia zakupów, grania w różne gry, mierząc czas, a nawet gotując, kiedy musimy przyszykować odpowiednią ilość składników.

 

 

TRWA NABÓR NA TRENINGI MATURALNE 

Portrait of a student reading a book

Zapraszamy na intensywny trening przed samą Maturą 2016 ( od marca do końca kwietnia) obejmuje 10 spotkań po 2 godziny zegarowe każde. Łącznie 20 godzin zegarowych. Treningi dotyczą poziomu podstawowego i rozszerzonego:

  1. Język polski
  2. Język niemiecki
  3. Język angielski
  4. Matematyka
  5. Biologia

Dla osób spoza Kętrzyna proponujemy dojazd do nas w dni wolne od nauki, czyli np. w soboty i niedziele. Wtedy spotkanie jedno np. w sobotę trwałoby 4 godziny nauki. Lub więcej w zależności od potrzeb uczestników. Żeby wyszło taniej za lekcje proponujemy dobrać grupę składającą się od 2-6 osób. Cena za trening maturalny od 20-40 zł, zależna od liczby uczestników zajęć. W razie pytań zapraszamy do kontaktu z nami pod nr tel.

Serdecznie zapraszamy!

 

 

HARMONOGRAM EGZAMINÓW W 2016 ROKU

egzamin

 

Komunikat dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 27 kwietnia 2015 r. w sprawie terminów sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w 2016 roku.

 

 

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO 2016

DZIEŃ języka ojczystego

W Pałacu Prezydenckim odbyły się obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego, podczas których prezydent Andrzej Duda przyznał prof. Jerzemu Bartmińskiemu nagrodę “Zasłużonego dla Polszczyzny”. Ogłosił także zwycięzcę plebiscytu na lekturę Narodowego Czytania w 2016 roku, którą będzie “Quo vadis” Henryka Sienkiewicza. W uroczystości wziął udział wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński.  Prezydent poinformował, że Narodowe Czytanie “Quo vadis” Henryka Sienkiewicza odbędzie się 3 września br. Jak mówił, to “piękna, cudowna powieść o miłości, o upadającym imperium, ale przede wszystkim o sile wiary, która potrafi czasem góry przenosić”.

W ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego w Sali Kolumnowej Pałacu Prezydenckiego odbyła się również debata pt. „Język wobec zmian społecznych”.Dyskusję poprowadził prof. Marian Bugajski, a zabrali w niej głos m.in.:  prof. Uniwersytetu Śląskiego Danuta Krzyżyk, prof. Uniwersytetu Łódzkiego Andrzej Piotrowski, prof. Uniwersytetu Zielonogórskiego Magdalena Steciąg, prof. Uniwersytetu Warszawskiego Iwona Burkacka, dr Marek Kochan z Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego oraz dr hab. Katarzyna Kłosińska – sekretarz Rady Języka Polskiego.

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to coroczne święto obchodzone 21 lutego, które zostało ustanowione przez UNESCO 17 listopada 1999 roku. Jego data upamiętnia wydarzenia w Bangladeszu, gdzie w 1952 roku pięciu studentów uniwersytetu w Dhace zginęło podczas demonstracji w której domagano się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego.

Według UNESCO, niemal połowa z 6000 języków świata jest zagrożona zanikiem w ciągu 2-3 pokoleń. Od 1950 r. zanikło 250 języków. Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ma w założeniu dopomóc w ochronie różnorodności językowej jako dziedzictwa kulturowego.

 

 

MIESIĄC JĘZYKA OJCZYSTEGO 

miesiąc języka ojczystego

Wydział Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie przy współpracy z Kołem Naukowym Językoznawców Studentów UJ im. Mieczysława Karasia, Kołem Naukowym Metodyki Polonistycznej UJ, Stowarzyszeniem Polonistów, Fundacją na rzecz Muzeum Języka Polskiego i Towarzystwem Miłośników Języka Polskiego organizuje od 21 lutego do 21 marca 2016 r. Miesiąc Języka Ojczystego. Jednym z wydarzeń w ramach tego przedsięwzięcia jest konkurs na reklamę skierowaną do uczniów klas czwartych, piątych i szóstych szkół podstawowych.    Pytania prosimy kierować na adres: miesiąc.jezyka.ojczystego@gmail.com lub  tomasz.p.bochenski@outlook.com.

Polecamy!

 

Co potrafi maturzysta? 

matura 2015

10 lutego 2016 r. Eksperci IBE przedstawili wyniki badań Kompetencje maturzystów 2015 r. 

Podstawowa wiedza o języku i literaturze w większości została przez maturzystów z roku 2015 opanowana, oceniają eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych.  Uczniowie mają trudności z tekstem poetyckim, filozoficznym, z archaizmami, które wymagają interpretacji. Eksperci IBE rekomendują, by w tracie matury z matematyki na poziomie podstawowym sprawdzać bardziej rozumowanie niż sprawność algorytmiczną.

Sprawność językowa uczniów i maturzystów jest raczej zadowalająca. Największy kłopot sprawia im ortografia. Duża część uczniów, którzy w 2015 roku przystąpili do egzaminu maturalnego miała problemy z zadaniami związanymi z lekturą tekstu. Dla większości nie było trudne wyszukiwanie wskazanych wprost informacji, wskazywanie odpowiednich akapitów, jednak wnioskowanie, znajdowanie informacji, których rozpoznanie wymagało wysiłku interpretacyjnego, sprawiało znaczny kłopot. To świadczy o tym, że zbyt często w praktyce dydaktycznej poprzestaje się na ogólnej refleksji na temat tekstu, nie zostaje ona podparta rzetelną i wnikliwą analizą.

Azaliż znają polszczyznę?

Kłopotliwe dla uczniów i maturzystów były teksty lub ich fragmenty zmetaforyzowane, napisane językiem mocno nacechowanym literacko, archaicznym. To kwestia kompetencji językowej i interpretacyjnej zdających. Nie można zarzucić, że ich zasób słownictwa jest zbyt ubogi, jednak tylko w rejestrze potocznym, słownictwo specjalistyczne, naukowe czy wyraźnie literackie jest dla nich trudne, a niekiedy obce. Dlatego niejednokrotnie pogłębiona interpretacja tekstu nie była możliwa z uwagi na niezrozumienie tekstu na podstawowym poziomie.

O ile teksty popularnonaukowe i felietony nie były dla uczniów trudne, o tyle bardziej skomplikowane i mniej jednoznaczne, a także wymagające uważnej lektury teksty filozoficzne i poetyckie często stanowiły zbyt duże wyzwanie interpretacyjne (niewielu maturzystów jako wypracowanie wybierało interpretację, a jeszcze mniej potrafiło stawiać tezę interpretacyjną i ją uzasadniać). Najprawdopodobniej zbyt rzadko na lekcjach języka polskiego czyta się trudne teksty i niezbyt często pozwala się uczniom na samodzielną pracę nad nimi.

Bardzo niepokoi brak erudycji wśród gimnazjalistów i licealistów. Wielu nie zna podstawowych lektur (opatrzonych w podstawie programowej gwiazdką). Tego braku nie równoważy znajomość innych (pozaszkolnych) lektur.

Formą wypowiedzi dobrze opanowaną jest rozprawka, ćwiczona zarówno w gimnazjum, jak i liceum. Piszący radzą sobie z wyrażaniem stanowiska, znacznie więcej trudności sprawia argumentacja. Prace zbyt często bywają źle skomponowane, nie zawsze rządzi nimi logika wywodu. Znacznie bardziej kłopotliwa jest forma tekstu interpretacyjnego. Była ona wybierana rzadziej niż rozprawka, a jej realizacja nazbyt często bywała nieudana. Prace interpretacyjne częściej niż rozprawki bywały też wadliwie skomponowane. Ze względnym powodzeniem maturzyści 2015 radzili sobie ze streszczeniem – znają tę formę, na ogół potrafią ująć najważniejsze myśli streszczanego tekstu, mają jednak trudności
z kondensacją formalną i hierarchizacją informacji.

Eksperci IBE uważają, że zarówno w gimnazjum, jak w liceum trzeba więcej uwagi poświęcać uważnej lekturze tekstów różnego rodzaju. Nie można unikać trudnych tekstów poetyckich i filozoficznych. Uczniowie podczas lekcji powinni mieć swobodę przedstawiania swoich interpretacji. Podczas pracy nad tekstami należy ćwiczyć sprawność językową. Nie można rezygnować z ćwiczeń słownikowych. Trzeba czytać teksty zmetaforyzowane, wieloznaczne, pisane językiem specjalistycznym, naukowym lub mocno nacechowanym literacko, w tym teksty zawierające archaizmy. Podczas lekcji powinno się zatrzymywać przy trudnych słowach i sformułowaniach, uczniowie mogą sprawdzać ich znaczenia w słownikach, mogą jednak również podejmować dyskusję o znaczeniach, przeprowadzać analizy słowotwórcze, poszukiwać etymologii na zasadzie analogii, odwoływać się do znajomości języków obcych.

Nauczyciele muszą znaleźć sposób na motywowanie uczniów do lektury. Ważne jest ćwiczenie umiejętności wykorzystywania swojej erudycji w uzasadnianiu formułowanych tez. Niezbędne jest ćwiczenie sprawności językowych, zwłaszcza biegłości w formułowaniu wypowiedzi. Szczególną uwagę trzeba poświęcić ćwiczeniom ortografii, gdyż pod tym względem maturzyści wykazują się szczególną nieudolnością.

Zdaniem polonistów z IBE konieczne jest częste pisanie przez uczniów wypracowań w różnych formach. Szczególnie trzeba położyć nacisk na umiejętność argumentowania. Potrzebne jest ćwiczenie streszczenia, zwłaszcza pod kątem spójności i zwięzłości tekstu. Bardzo dużym wyzwaniem, przed jakim stają nauczyciele, jest nauka pisemnej interpretacji. Można sądzić, że ta umiejętność kształcona jest w dalece niewystarczającym stopniu.

Ćwiczenie algorytmów

Egzamin maturalny na poziomie podstawowym w założeniu ma być egzaminem podsumowującym naukę matematyki w ciągu całego okresu edukacji dla wszystkich maturzystów. Także dla tych, którzy nie wybierają studiów, a później zawodu, wymagających zaawansowanych technik matematycznych.

W kilku zadaniach arkusza matury 2015 pojawiły się pułapki, w które uczniowie wpadali przez nieuwagę lub w wyniku błędów dotyczących szczegółów. Do rozwiązania kilku zadań potrzebna była tylko znajomość podstawowej definicji lub wzoru. Niepokoi, że nawet wtedy, gdy potrzebne informacje maturzyści mogli znaleźć w oficjalnym zestawie wzorów, spory ich odsetek nie umiał z tych informacji skorzystać.

W wynikach wielu zadań maturalnych widoczny jest efekt bardzo powierzchownego nauczania matematyki w znacznym odsetku szkół. Maturzyści mają duże kłopoty w zadaniach, w których trzeba powiązać wiadomości z różnych działów lub zastosować proste techniki matematyczne w zadaniach, które nie są dokładnie takie same, jak te, które już wcześniej rozwiązywali. Szczególnie dramatyczny jest wynik w zadaniu o odsetkach bankowych i podatkach (mniej niż połowa maturzystów potrafiła je rozwiązać).

Maturzyści dobrze sobie radzili z zadaniami, w których trzeba było odtworzyć proste procedury. Jeśli procedury były bardziej złożone (jak w zadaniu o nierówności kwadratowej), spora cześć maturzystów się gubiła. To zjawisko należy traktować jako niepokojący sygnał o sposobie nauczania matematyki w znacznej części liceów, to znaczy o nastawieniu na nauczanie odtwarzania algorytmów. Nauczanie wykonywania kolejnych procedur ma sens tylko wtedy, gdy procedury te są jedynie pewnym skrótem do rozwiązywania problemów, które uczeń rozumie. Nauczanie wyłącznie algorytmiczne na poziomie podstawowym nie ma sensu, albowiem obejmuje uczniów, którzy w przeważającej części po zdaniu matury nie będą mieć stałej styczności z matematyką. Najpóźniej po kilku latach wszystkie procedury ulegną więc i tak zapomnieniu. W wypadku tych uczniów ważniejsza jest praca nad zaradnością matematyczną, czyli umiejętnością wykorzystania poznanych własności matematycznych.

Zdaniem ekspertów IBE pozytywne skutki powrotu matematyki jako przedmiotu obowiązkowego na maturze są niepodważalne. Warto się jednak jeszcze raz zastanowić nad rolą matury obowiązkowej z matematyki i arkusz maturalny konstruować tak, by tę rolę jak najlepiej pomagał realizować.

Warto zmienić w arkuszach maturalnych proporcję liczby zadań wymagających umiejętności algorytmicznych i zadań wymagających rozumowania. Te ostatnie nie muszą się przecież realizować
w arkuszu maturalnym dla zakresu podstawowego wyłącznie jako zadania na dowodzenie. Nie oznacza to oczywiście, że z zadań na dowodzenie należy zrezygnować.

W arkuszu z 2015 r. pojawiło się sporo zadań, które były kopiami zadań z ubiegłych egzaminów. Warto unikać takich powtórzeń. Zjawisko to wzmacnia szkodliwy pomysł, że do matury można się “wykuć”. 

Informacje przedstawione wyżej znajdują się na stronie www.ibe.edu.pl 

 

 

Co potrafi piątoklasista ?

piątoklasista

Eksperci IBE przedstawili 26 stycznia 2016 r. wyniki badań Kompetencji piątoklasistów 2015 r.  

Wg Krzysztofa Biedrzyckiego, lidera Pracowni Języka Polskiego na lekcjach nie ma przechodzenia od wiedzy gramatycznej do zrozumienia tekstu, nie uczy się niuansów, uczniowie nie zauważają żartu w tekście i wiele rzeczy rozumieją dosłownie . Uczniowie piątej klasy dobrze rozumieją czytane teksty, potrafią sprawnie napisać notatkę, gorzej radzą sobie z listem oficjalnym.

Nie wiedzą, jak grzecznie zatytułować i podpisać list. Geometria, ułamki i myślenie strategiczne to obszary, które wymagają większej pracy na matematyce.

Zdecydowana większość uczniów na koniec szkoły podstawowej potrafi napisać notatkę, niestety w gimnazjum i liceum nauczyciele uczniom notatki dyktują i w efekcie młodzież traci tę umiejętność – zauważył prof. Biedrzycki – apelujemy, niech nauczyciele bardziej zaufają uczniom. Prof. Biedrzycki podkreślił, że uczniowie potrafią argumentować.

Agnieszka Sułowska zauważyła, że jest dość dużo bardzo dobrych z matematyki uczniów i dość dużo słabych. Uczniowie mylili się często w zadaniach na ułamki dziesiętne, na obwód figury, jej pole. – Uczniowie mylą się w zadaniach, jeśli wykonują wzory rutynowo, bez zrozumienia. To też powoduje, że zamiast rozwiązywać, strzelają, jaka może być odpowiedź – zauważyła Sułowska. – Gdyby nauczyciele np. bawili się z uczniami w tangramy, pokazywali im rozmaite ćwiczenia na figurach w konkretnym kontekście, błędów byłoby mniej.

Tymczasem znaczna grup uczniów pole figury kojarzy ze wzorem, ale nie z powierzchnią jakiejś figury. Dość trudna jest dla uczniów umiejętność modelowania matematycznego czyli dobierania odpowiednich działań i operacji do postawionego problemu – prawie połowa uczniów ma kłopot z zadaniami typu: o ileś więcej, ileś razy więcej oraz nie rozumie pojęcia pola.

K5 to dobrowolne badanie powszechne, przeprowadzono je w maju 20915 r., nauczyciele dostali wyniki niemal od razu, dzięki czemu mogli zaplanować prace z uczniami w VI klasie. K5 to kontynuacja przeprowadzonej w 2014 roku Diagnozy umiejętności matematycznych (DUMA). W 2015 r. do tego badania (nazwanego badanie kompetencji piątoklasistów K5) dołączono sprawdzenie umiejętności kształconych na lekcjach języka polskiego. W 2016 r. badanie znowu się rozszerzy – zostanie uzupełnione o część przyrodniczą.

Informacje znaleźć można na str. www.ibe. edu.pl

 

 

Co potrafi trzecioklasista?

trzecioklasista

W styczniu 2016 r. Eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych przedstawili wyniki badania Kompetencje trzecioklasistów 2015 r.

Uczniowie potrafią poradzić sobie z rozumieniem tekstu popularnonaukowego, ale nie zawsze uważnie czytają tekst. Marcin Karpiński, lider Pracowni Matematyki wyjaśnia, iż badanie nie sprawdza wszystkich umiejętności, bo dzieci rozwiązują zadania przez 40 minut, więc co roku sprawdzane są nieco inne umiejętności. Podkreślił, że używane w teście badania to nie są zadania zamknięte, kojarzące się z testami, i dzieci odpowiadając, nie strzelają.
Zwrócił także uwagę na fakt, że, jak wynika z badania, uczniów przeciętnych jest bardzo mało 7,9% w porównaniu do bardzo dobrych (53,8%) i słabych  (30,4%). Tymi, którzy są bardzo słabi, trzeba się zająć, np. analizując nasze badania i planując pracę z nimi, bo te dzieci mogą mieć poważne problemy w klasie IV. Należałoby także zanalizować poziom szkoły, czy te wyniki zależ od środowiska, fazy rozwoju uczniów czy np. od tego, która nauczycielka w szkole prowadziła klasę.
Agata Hącia z Pracowni Języka zwróciła uwagę, że badanie obejmowało m.in. tekst popularnonaukowy, bo dziecko w klasie III powinno potrafić korzystać np. z encyklopedii dla dzieci. Tymczasem podczas badania przeciwko użyciu tekstu z dziecięcej encyklopedii protestowało trochę szkół i rodziców, co wskazuje na to, że z dziećmi nie ćwiczy się tekstów użytkowych. Tymczasem zadania w zakresie wyszukiwania informacji w tym tekście okazały się dla uczniów raczej łatwe.

Gorzej dzieci radziły sobie z zadaniem napisania listu do rówieśnika, w którym miały przekonać go do wizyty u dentysty. Co prawda dzieci potrafiły argumentować, jednak niemal 1/5 dzieci nie potrafiła poprawnie napisać wypowiedzi w sposób komunikatywny (wielka litera na początku zdania, kropka na końcu, zamykani myśli w obrębie zdania). Tylko 1/3 prac zawierała wszystkie wyznaczniki formalne listu.

Komunikat CKE w sprawie zaktualizowanego harmonogramu sprawdzianu i egzaminów w 2016 roku

    info   

Centralna Komisja Edukacyjna zwraca się z prośbą do nauczycieli i dyrektorów szkół o zapoznanie się z harmonogramem przeprowadzania sprawdzianu i egzaminów w 2016 r. w wersji zaktualizowanej z 20 sierpnia 2015 r., która znajduje się na stronie: cke.edu.pl

CKE zamieściła również na swojej stronie internetowej:

– zbiory przykładowych zadań egzaminacyjnych do sprawdzianu oraz egzaminu maturalnego w formule obowiązującej od 2015 r.
– filmy oraz materiały dydaktyczne dotyczące egzaminu maturalnego z języka polskiego, biologii i chemii w formule obowiązującej od 2015 r.
 
 
 Życzenia dla Maturzystów akademii     

bukiet

Życzymy  Maturzystom akademii wspaniałej zabawy studniówkowej oraz połamania piór podczas matury 🙂

Z tej wyjątkowej okazji, życzymy wszystkim naszym Maturzystom powodzenia podczas egzaminów oraz podjęcia mądrych i trafnych decyzji dotyczących dalszej edukacji oraz rozwoju w przyszłości. Wierzymy, że wyjątkowa atmosfera radości i urok balu wieczoru studniówkowego pozostaną miłym wspomnieniem oraz przyniosą Wam szczęście podczas tegorocznej matury.

Wszystkim uczestnikom tegorocznej studniówki życzymy, aby chwile spędzone na balu jak najdłużej pozostały w pamięci, a te przysłowiowe sto dni jak najefektywniej wykorzystali na naukę, a na maturze zdobyli jak najwięcej punktów.

                                                                                                                                                                                                                                                                                           Agata Płaskowicka-Rakiel

CZY MÓZGI KOBIET I MĘŻCZYZN RÓŻNIĄ SIĘ, CZYLI O JEDNYM Z NAJWIĘKSZYCH ODKRYĆ NEURONAUKI 2015 ROKU

Neuroscience, zwane po polsku neuronauką, z pewnością należy do najbardziej dynamicznie rozwijających się dyscyplin naukowych, dlatego każdy rok obfituje w interesujące odkrycia, a wybór tych najważniejszych należy do niełatwych. Rok 2015 przyniósł ważne odkrycia związane z dekodowaniem sygnałów nerwowych, a więc odczytywaniem treści zawartej w impulsach przekazywanych sobie przez komórki nerwowe. Postęp tutaj wydaje się tak duży, że coraz bardziej realna wydaje się perspektywa realizacji fantazji o możliwości odczytywania ludzkich myśli.

Czy mózgi kobiet i mężczyzn różnią się?  

Zespół Daphne Joel z Tel-Aviv University po przebadaniu 1400 mózgów pod kątem budowy anatomicznej i połączeń neuronalnych wykazała, że raczej nie istnieje coś takiego, jak typowo męski lub kobiecy mózg – bardziej poprawnym ujęciem jest widzenie mózgu jako swego rodzaju „mozaiki” cech męskich lub kobiecych, składających się na indywidualny wzorzec charakterystyczny dla każdego z nas, niezależnie od tego czy jest kobietą czy mężczyzną. Krótko mówiąc, nie można traktować zawartości naszych głów jako kolejnej drugorzędowej cechy płciowej!

Informacja powyżej znajdują się w “Charaktery” , autor  Dr Marek Binder jest psychologiem. Pracuje w Zakładzie Psychofizjologii Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Interesuje się neurobiologią pamięci i naukowym badaniem świadomości.

 

 

XVIII RANKING SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH 

ranking

Kapituła Fundacji Edukacyjnej Perspektywy wzięła pod uwagę 2200 liceów i ponad 1800 techników. Wybrała najlepszych 500 liceów i 300 techników. Wyniki ogłoszono 14 stycznia na Uniwersytecie Warszawskim.

Dobre liceum czy technikum otwiera wszystkie drzwi. Daje nie tylko wiedzę i umiejętności, ale także wychowuje, kształtuje postawę życiową młodego człowieka. Takie właśnie szkoły wskazuje nasz ranking – mówi Waldemar Siwiński, prezes fundacji.

Według niej najlepszymi liceami ogólnokształcącymi w kraju zostały:

  • XIII LO w Szczecinie,
  • XIV LO im. Stanisława Staszica w Warszawie,
  • Liceum Akademickie w Toruniu.

W ogólnopolskim rankingu techników najlepsze były:

  • Technikum Nowoczesnych Technologii im. Jana Pawła II w Kleszczowie,
  • Technikum Łączności nr 14 w ZS Łączności w Krakowie,
  • Technikum Zawodowe nr 7 w ZSE-M w Nowym Sączu.

Takie zestawienia mogą być podpowiedzią, w jaki sposób kształcą szkoły. – Zachęcam wszystkich do tego, aby myśląc o swojej karierze, myśleli także o Uniwersytecie Warszawskim, zarówno tych, przed którymi jest premiera, jeżeli chodzi o uczenie się, jak i tych, którzy chcieliby podnosić swoje kwalifikacje zawodowe. Kształcenie to proces ciągły: zaczyna się bardzo wcześnie i trwa w dzisiejszym świecie przez całe życie. Dlatego warto wiedzieć, gdzie się dobrze kształcić, czego oczekiwać od szkół ponadgimnazjalnych i uczelni – mówi prof. Marcin Pałys, rektor UW.

W klasyfikacjach fundacji Perspektywy wzięte zostały pod uwagę wyniki egzaminów maturalnych, sukcesy szkół w olimpiadach przedmiotowych oraz wyniki egzaminów zawodowych. – Jeśli sięgniemy do kryteriów rankingowych, to zobaczymy, że ten ranking gruntuje dokonania szkół prowadzących tych uczniów, na jakich uniwersytetom najbardziej zależy: takich, którzy mają wewnętrzną motywację, mają potrzebę sukcesu i umiejętność osiągania go, takich którzy potrafią wchodzić w relację mistrz-uczeń. To są cechy, które tworzą istotę funkcjonowania szkoły wyższej – przekonuje prof. Jan Łaszczyk, przewodniczący kapituły i rektor Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

 

 

OBOWIĄZEK SZKOLNY DLA SIEDMIOLATKÓW

Obowiązek szkolny dla 7-latków – to kluczowa zmiana podpisanej przez Prezydenta RP Andrzeja Dudę nowelizacji ustawy o systemie oświaty. 

Najważniejsze zmiany dotyczą:

  1. obowiązku szkolnego od siódmego roku życia,
  2. prawa do rozpoczęcia edukacji szkolnej od szóstego roku życia,
  3. obowiązku przedszkolnego dla dziecka 6–letniego,
  4. prawa dziecka w wieku od 3 do 5 roku życia do korzystania z wychowania przedszkolnego,
  5. wzmocnienia roli kuratora oświaty.

Obowiązek szkolny dla dzieci 7–letnich i prawo do edukacji szkolnej dla 6-latków

Zgodnie z ustawą, od roku szkolnego 2016/2017 obowiązkiem szkolnym będą objęte dzieci od 7 roku życia. Dziecko 6-letnie będzie miało prawo do rozpoczęcia nauki w pierwszej klasie szkoły podstawowej o ile korzystało z wychowania przedszkolnego w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole. Jeśli dziecko 6–letnie nie uczęszczało do przedszkola, rodzice również będą mogli zapisać je do pierwszej klasy. W takim przypadku niezbędna jednak będzie opinia z poradni psychologiczno – pedagogicznej o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.

Wybór kuratora oświaty

Kurator oświaty będzie powoływany i odwoływany przez ministra edukacji w drodze konkursu ogłoszonego przez wojewodę. Na wniosek kuratora oświaty i po zasięgnięciu opinii wojewody, minister edukacji będzie powoływał i odwoływał wicekuratorów oświaty.

Wzmocnienie roli kuratora oświaty- naszym zdaniem, najlepsza decyzja 🙂

Przywrócona została kontrola kuratorów oświaty nad działaniami samorządów w kształtowaniu sieci szkół i przedszkoli. Ustalenie przez radę gminy sieci publicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych form wychowania przedszkolnego będzie możliwe po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty. Także decyzja o likwidacji lub przekształceniu przedszkola, szkoły lub placówki prowadzonej przez samorząd będzie zależała od uzyskania pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

Wszystkie informacje znajdujące się powyżej znajdują się na str. internetowej men.gov.pl 

 

 

 

ŻYCZENIA ŚWIĄTECZNE 

 

 

choinka_22264540

 

Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia, wszystkim naszym Uczniom i Ich Rodzinom, Współpracownikom oraz Przyjaciołom naszej placówki składam najserdeczniejsze życzenia.

Samych szczęśliwych chwil, wartych pamięci, przeżytych w zgodzie ze światem i z samym sobą, pełnych miłości, radości oraz nadziei na Nowy 2016 Rok, by był lepszy od tego, który właśnie mija…

                                                                                                                                                                                                                                                       Agata Płaskowicka- Rakiel

 

 

 

 

Życzenia z okazji DEN 

Szanowni Państwo,

Dyrektorzy, Nauczyciele, Pracownicy Oświaty

z okazji Dnia Edukacji Narodowej

życzymy jak najwięcej satysfakcji z pracy z dziećmi i młodzieżą. Niech codziennej pracy towarzyszy spełnienie zawodowe, uznanie  i zaufanie rodziców oraz szacunek społeczeństwa.

Życzymy pogody ducha oraz realizacji wszystkich zamierzeń w każdej sferze życia.

Agata Płaskowicka-Rakiel

 

 

Rozpoczął się nowy rok szkolny 2015/2016

Życzymy wszystkim pomyślnej współpracy, wzajemnego zrozumienia, szacunku i satysfakcji w realizacji nowych wyzwań edukacyjnych. Niech placówki edukacyjne będą ciepłym miejscem zdobywania wiedzy, odkrywania i rozwijania pasji, a nauka – intelektualną przygodą.

Naszej instytucji AKADEMIA EDUKACJI  życzymy nawiązania owocnej współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego, dyrektorami i nauczycielami powiatu kętrzyńskiego i organizacjami pozarządowymi.

Władzom samorządowym i dyrektorom szkół życzymy, by wszystkie działania podejmowane z myślą o szkole i uczniach, służyły jej rozwojowi i sprzyjały każdemu młodemu człowiekowi.

Wszystkim życzymy dobrego roku szkolnego 2015/2016.

                                                                                                                                                                    Agata Płaskowicka-Rakiel 

 

 

Rozpoczęły się zapisy na kursy w AKADEMII EDUKACJI na rok szkolny 2015/2016.

Zapisy trwają od końca maja do września 2015 r. 

W ofercie kursy roczne i semestralne: maturalne, gimnazjalne, przygotowujące do sprawdzianu w 6 klasie. Trwają również zapisy na kursy z Metod efektywnej nauki i radzenia sobie ze stresem oraz Techniki szybkiego czytania.

Kontakt:

* osobiście:   biuro  AKADEMIA EDUKACJI, ul. Kazimierza Wielkiego 3A w Kętrzynie

* telefonicznie: 696 446 849 lub 89 670 14 80

* adres e-mail: akademia@rakiel.pl

                                                                                   Serdecznie zapraszamy! 

 

 

Rozpoczyna się  4 edycja ogólnopolskiej akcji Narodowe Czytanie 2015 

Na oficjalnej stronie www.prezydent.pl został umieszczony list Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego, który dotyczy kontynuacji projektu Narodowe Czytanie. Głównym jego celem jest popularyzacja czytelnictwa oraz wzmocnienie poczucia narodowej tożsamości poprzez kontakt z największymi dziełami polskiej literatury. Projekt trwa od 2012 roku i został zainaugurowany  lekturą „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza. W 2013 r. przeczytane zostały utwory Aleksandra Fredry. Natomiast w zeszłym roku w niemal 2 000 miejscowości w całej Polsce odbyło się wspólne czytanie „Trylogii” Henryka Sienkiewicza. W tym roku tj. 5 września 2015 roku odbędzie się 4 edycja ogólnopolskiej akcji Narodowe Czytanie, podczas której czytana będzie powieść Bolesława Prusa „Lalka”.

Gorąco Państwa zachęcamy do przyłączenia się do akcji Narodowe Czytanie!

 

 

“CZYTAM WSZĘDZIE” to ogólnopolska kampania społeczna zorganizowana przez bibliotekę WolneLektury.pl

Jej głównym celem jest zachęcanie społeczeństwa do nowoczesnych i przyjaznych form czytelnictwa. Wiąże się to z promowaniem czytelnictwa w miejscach, w których ludzie czekają: w przychodni lekarskiej, urzędzie, na dworcu, w autobusie, samolocie czy pociągu.

Fundacja chce pokazać odbiorcom, że wykorzystywane przez nich urządzenia mobilne (tablety, smartfony, czytniki e-booków, komputery przenośne) mogą pomagać w kontakcie z literaturą w każdej chwili i każdym miejscu dzięki internetowej bibliotece WolneLektury.pl. Książki elektroniczne i audiobooki w niej opublikowane są darmowe, pozostają w zasięgu ręki 24 godziny na dobę, 365 dni w roku i nie dotyczy ich problem ograniczonej liczby egzemplarzy.

W ramach kampanii nagrany został spot promujący czytelnictwo, który emitowany będzie w sierpniu i we wrześniu 2015 r. m.in. w kinach na terenie całej Polski, na portalach internetowych największych serwisów informacyjnych, w środkach komunikacji miejskiej oraz w telewizji.

Wolne Lektury są najpopularniejszą w Polsce (2 963 422 unikalnych użytkowników w 2014 roku) biblioteką internetową publikującą utwory należące do klasyki literatury polskiej oraz światowej i udostępniającą je zarówno dzieciom, młodzieży, jak i dorosłym. Publikacje Wolnych Lektur dostępne są zawsze w kilku formatach: PDF, EPUB, MOBI, TXT, FB2 oraz MP3, Ogg Vorbis i DAISY (dla osób niewidomych i słabowidzących).

Więcej informacji na stronie WolneLektury.pl.

 

 

WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO 2015 

Tegoroczne wyniki matur 2015 są przerażające!!!

 Centralna Komisja Egzaminacyjna ogłosiła wyniki egzaminu dojrzałości. Okazuje się, że matury nie zdała co czwarta osoba (26 %). To i tak lepsze dane niż przed rokiem. Wtedy matury nie zdało aż 29 procent osób. W tym roku do egzaminu dojrzałości przystąpiło łącznie 275 568 uczniów.

19 procent zdających  nie zaliczyło tylko jednego egzaminu, co oznacza, że mają oni prawo przystąpić do egzaminu poprawkowego w sierpniu. Z tej możliwości nie będzie mogło skorzystać 7 %. zdających, którzy oblali więcej niż jeden egzamin.

Jak zwykle najwięcej trudności przysporzyła maturzystom królowa nauk, czyli matematyka. Nie zdało tego przedmiotu 18% uczniów w nowej formule i 30% wg starych zasad. Język polski pomyślnie napisało 98 procent. Język angielski zdało 97 procent maturzystów piszących nową maturę oraz 90 proc. spośród tych, którzy przystąpili do starej formuły egzaminu.

Maturzyści musieli obowiązkowo przystąpić do pięciu egzaminów: trzech pisemnych – z języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego oraz dwóch ustnych – z polskiego i języka obcego. Absolwenci liceum ogólnokształcącego – zgodnie z zasadami przeprowadzania egzaminu maturalnego w nowej formule, obowiązującej od 2015 r. – obowiązkowo przystępowali również do egzaminu maturalnego z wybranego przedmiotu na poziomie rozszerzonym, a w przypadku języków obcych nowożytnych – na poziomie rozszerzonym albo dwujęzycznym. 

Aby zdać egzamin, trzeba uzyskać co najmniej 30 proc. punktów z przedmiotów obowiązkowych. Maturzysta, który nie zdało jednego obowiązkowego egzaminu ma prawo do poprawki w sierpniu. Osobom, którym przysługuje poprawka do 7 lipca mają czas na złożenie do dyrektora macierzystej szkoły pisemnego oświadczenia o ponownym przystąpieniu do egzaminu. Wyniki uzyskane na maturze są podstawą przy rekrutacji na studia. Pełne wyniki tegorocznego egzaminu maturalnego, uwzględniające również wyniki zdających w czerwcu i w sierpniu br., zostaną udostępnione 11 września 2015 r.

 

Maturzyści akademii osiągnęli dobre wyniki na egzaminie maturalnym. Wszystkim serdecznie gratulujemy i życzymy samych sukcesów!!!

 

 

 

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

Niebawem ruszy projekt “Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” na lata 2016-2020. Projekt uchwały przyjęła Rada Ministrów. Projekt dotyczy m.in. modernizacji bibliotek szkolnych i pedagogicznych oraz zakupu nowości wydawniczych. 

Więcej informacji znajduje się na stronie www.men.gov.pl

 

WSTĘPNE INFORMACJE O WYNIKACH EGZAMINU GIMNAZJALNEGO W 2015 ROKU 

Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że gimnazjaliści bardzo dobrze poradzili sobie między innymi:

a) język polski- zadania, które sprawdzało umiejętności analizy i interpretacji tekstu kultury

b) historia-  zadanie sprawdzające umiejętność wyszukiwania i porównywania informacji pozyskiwanych z różnych źródeł

c) matematyka- uczniowie wykazali się umiejętnością odczytywania i wykorzystywania informacji z tekstu i rysunku

d)  biologia – umiejętnością interpretacji i wyjaśniania zależności między organizmami

e) język niemiecki, rosyjski, francuski oraz hiszpański na poziomie podstawowym – najlepiej poradzili sobie z rozwiązaniem zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu

f) język angielski- uzyskali najwyższe wyniki za zadania sprawdzające znajomość funkcji językowych

g) język włoski- najłatwiejsze okazały się zadania z zakresu rozumienia ze słuchu oraz znajomości funkcji językowych.

Na poziomie rozszerzonym większość uczniów przystępujących do egzaminu z języka angielskiego, włoskiego i francuskiego najlepiej poradziła sobie z zadaniami sprawdzającymi rozumienie tekstów pisanych; zdającym język rosyjski i hiszpański najmniej problemów sprawiły zadania sprawdzające rozumienie ze słuchu. Zdający język niemiecki w równym stopniu opanowali umiejętności rozumienia tekstów pisanych i rozumienia ze słuchu.

Egzamin wskazał również umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej:

a) w części humanistycznej -trudność sprawiły uczniom między innymi zadania sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej oraz zadania dotyczące chronologii historycznej

b) matematyka- najtrudniejsze okazało się zadanie wymagające oceny prawdziwości przybliżeń dwóch pierwiastków na podstawie podanej informacji

c) chemia – rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów

d) we wszystkich językach obcych nowożytnych (poza językiem włoskim), tak na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym, największą trudność sprawiło zdającym poprawne stosowanie środków językowych. W przypadku egzaminu z języków: angielskiego, niemieckiego i rosyjskiego na poziomie rozszerzonym dość dużo trudności przysporzyło zdającym zadanie sprawdzające umiejętność tworzenia wypowiedzi pisemnej.

 

Szczegółowe informacje dotyczące wyników tegorocznego egzaminu gimnazjalnego będą dostępne w sprawozdaniu, które zostanie opublikowane na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej 24 sierpnia br.

 

WYNIKI EGZAMINU SZÓSTOKLASISTY 2015 

Według informacji zamieszczonych na stronie CKE większość uczniów, którzy rozpoczęli naukę w wieku sześciu lat, poradziła sobie lepiej z egzaminem niż ich starsi koledzy. Szóstoklasiści (urodzeni w 2003 r.) uzyskali niekiedy wyniki wyższe niż ich koledzy, którzy rozpoczęli naukę w szkole podstawowej w wieku siedmiu lat:

* z języka polskiego – uzyskali wynik wyższy średnio o 4 punkty procentowe

* z matematyki- o 7 punktów procentowych

* z języka angielskiego- o 5 punktów procentowych

 

Według wstępnych informacji CKE najlepiej poradzili sobie uczniowie na egzaminie:

a) z zadaniami z języka polskiego wymagającymi wyszukania w tekście informacji wyrażonych wprost i pośrednio (ukrytych)

b) z matematyki- wykazali się między innymi umiejętnością opisywania części danej całości za pomocą ułamka na podstawie informacji przedstawionej graficznie

c)  z języka angielskiego, niemieckiego, rosyjskiego oraz hiszpańskiego – rozwiązanie zadań sprawdzających rozumienie ze słuchu

d)z języka francuskiego- uczniowie uzyskali najwyższe wyniki z części arkusza sprawdzającej znajomość funkcji językowych.

 

Sprawdzian wskazał również umiejętności, które uczniowie klas szóstych szkoły podstawowej opanowali słabiej:

a) język polski- trudność sprawiło im zadanie z zakresu świadomości językowej sprawdzające rozpoznawanie formy przypadka wyrazu użytego w wypowiedzi

b) matematyka- najtrudniejsze okazało się zadanie, które wymagało umiejętności mnożenia oraz dzielenia ułamków dziesiętnych

c) język rosyjski, francuski- największą trudność sprawiło uczniom zadanie sprawdzające umiejętność wyszukiwania informacji szczegółowej w tekście pisanym

d) język angielski i niemiecki- najtrudniejszym dla szóstoklasistów okazało się oparte na tekście zadanie sprawdzające umiejętność stosowania środków językowych

 

Informacje na temat wyników egzaminu szóstoklasisty dostępne są na stronie internetowej www.cke.edu.pl 

Szczegółowe informacje dotyczące wyników tegorocznego sprawdzianu będą dostępne w sprawozdaniu, które zostanie opublikowane na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej 24 sierpnia br.

 

 

HARMONOGRAM EGZAMINÓW W 2016 ROKU

Dyrektor CKE umieścił informację nt. przyszłych egzaminów, które odbędą się w 2016 roku. Komunikat dotyczy terminów sprawdzianu szóstoklasisty, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w 2016 roku.

Zapraszamy do zapoznania się z treścią tej informacji poniżej:

http://cke.edu.pl/images/_KOMUNIKATY/20150427_Harmonogram_egzamin%C3%B3w_w_2016_r.pdf

 

 

 

INFORMACJE O EGZAMINIE MATURALNYM, KTÓRY ZOSTANIE PRZEPROWADZONY W MAJU 2015 ROKU

Na stronie internetowej CKE została zamieszczona informacja na temat zbliżających się egzaminów maturalnych.

Egzamin maturalny będzie przeprowadzany od 4 do 29 maja, w tym:

*  część pisemna – od 4 do 22 maja

*  część ustna – od 4 do 29 maja,

z zastrzeżeniem że część ustna egzaminu z języka polskiego i języków mniejszości narodowych w nowej formule będzie przeprowadzana od 11 do 23 maja. Szczegółowy harmonogram części pisemnej egzaminu maturalnego jest określony w Komunikacie dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej z 3 lipca 2014 r. w sprawie terminów sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w 2015 roku. Każdego dnia będą przeprowadzane dwie sesje egzaminacyjne: pierwsza o godz. 9:00, druga – o 14:00. Część ustna egzaminu maturalnego przeprowadzana jest w szkołach według harmonogramów ustalonych przez przewodniczących zespołów egzaminacyjnych. W maju 2015 r. egzamin maturalny będzie przeprowadzany w dwóch formułach. Absolwenci technikum przystąpią do egzaminu w formule obowiązującej w 2014 r., natomiast absolwenci liceum ogólnokształcącego przystąpią do egzaminu w nowej formule, obowiązującej od 2015 r., której podstawowe założenia opisane są w drugiej części komunikatu. Około 310 500 zdających, którzy ukończyli liceum ogólnokształcące lub technikum w roku szkolnym 2014/2015, przystąpi do egzaminu maturalnego z następujących przedmiotów obowiązkowych:

1. W części pisemnej: 

* język polski – na poziomie podstawowym

* matematyka – na poziomie podstawowym

* język obcy nowożytny – na poziomie podstawowym

* język mniejszości narodowej – na poziomie podstawowym (wyłącznie absolwenci szkół lub oddziałów z językiem nauczania danej mniejszości narodowej)

2. W części ustnej: 

* język polski – bez określania poziomu

* język obcy nowożytny – bez określania poziomu

* język mniejszości narodowej – bez określania poziomu (wyłącznie absolwenci szkół lub oddziałów z językiem nauczania danej mniejszości narodowej).

Tegoroczni absolwenci liceum ogólnokształcącego, zgodnie z zasadami egzaminu maturalnego w nowej formule, muszą również obowiązkowo przystąpić do egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym. Każdy absolwent może również przystąpić do egzaminu maturalnego z przedmiotów dodatkowych – tegoroczni absolwenci liceum ogólnokształcącego do maksymalnie kolejnych pięciu, natomiast absolwenci technikum – do nie więcej niż sześciu. Wybory maturzystów w tym zakresie są najczęściej podyktowane wymaganiami rekrutacyjnymi określonymi przez szkoły wyższe. 

Prace maturzystów zostaną sprawdzone przez egzaminatorów. Świadectwa zostaną przesłane do szkół przez okręgowe komisje egzaminacyjne do 30 czerwca br. Tego samego dnia (30 czerwca) ogłoszone zostaną również ogólnopolskie wyniki tegorocznego egzaminu maturalnego. Arkusze egzaminacyjne wykorzystane na tegorocznym egzaminie maturalnym będą zamieszczane na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych zgodnie z następującym harmonogramem:

*  w przypadku egzaminów, które rozpoczynają się o godz. 9:00 – tego samego dnia około godz. 14:30

*  w przypadku egzaminów, które rozpoczynają się o godz. 14:00 – tego samego dnia około godz. 19:30.

Informacje umieszczone wyżej zostały zaczerpnięte ze strony inter. www.cke.edu.pl przez dyrektora CKE dr Marcina Smolika.

 

Maturzystom życzymy powodzenia!  Niech egzamin dojrzałości okaże się znakomitym wstępem w dorosłe życie.

Za Maturzystów AKADEMII EDUKACJI trzymamy mocno kciuki i życzymy połamania piór! Razem z Wami z niecierpliwością będziemy oczekiwać wyników. Mamy nadzieję, że uzyskane noty spełnią Wasze oczekiwania i ambicje.

 

 

Informacje o egzaminie gimnazjalnym w 2015 r.

CKE opublikowała na swojej stronie www.cke.edu.pl informacje nt. egzaminu gimnazjalnego, który zostanie przeprowadzony już w najbliższym tygodniu tj. od 21-23 kwietnia 2015 r. zgodnie z obowiązującym harmonogramem:

21 kwietnia (wtorek)

* od godz. 9 -10 (egzamin trwa 60 min.) – historia i wiedza o społeczeństwie

* od godz. 11- 12.30 (egzamin trwa 90 min.)- język polski 

22 kwietnia (środa)

* od godz. 9-10 (egzamin trwa 60 min.)- biologia, fizyka, chemia, geografia

* od godz. 11- 12.30 (egzamin trwa 90 min.)- matematyka 

23 kwietnia (czwartek)

* od godz. 9-10 (egzamin trwa 60 min.)- język obcy (poziom podstawowy)

* od godz. 11-12  (egzamin trwa 60 min.)- język obcy (poziom rozszerzony)

 

Zgodnie z wytycznymi CKE w przypadku uczniów, którym przysługuje dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego, czas pracy z poszczególnymi arkuszami może zostać przedłużony:

*  o 20 minut – w przypadku historii i wiedzy o społeczeństwie, przedmiotów przyrodniczych oraz języka obcego na poziomie podstawowym

*  o 30 minut – w przypadku języka obcego na poziomie rozszerzonym

* o 45 minut – w przypadku języka polskiego i matematyki.

Według danych CKE największa grupa gimnazjalistów (85%) zadeklarowała przystąpienie do egzaminu z języka angielskiego na poziomie podstawowym, a 80% zdających przystąpi również do egzaminu z tego języka na poziomie rozszerzonym. Drugim najczęściej wybieranym językiem jest język niemiecki. Do egzaminu z tego języka na poziomie podstawowym przystąpi 12% gimnazjalistów, a do egzaminu na poziomie rozszerzonym – prawie 4%. W przypadku pozostałych języków obcych wybory kształtowały się następująco:

*  język francuski: poziom podstawowy (PP) – 0,3%; poziom rozszerzony (PR) – 0,1%

*  język hiszpański: PP – 0,1%; PR – 0,05%

*  język rosyjski: PP – 2,4%; PR – 0,8%

*  język włoski: PP – 0,03%; PR – 0,003%.

Prace gimnazjalistów zostaną sprawdzone przez egzaminatorów, a wyniki przysłane do szkół przez okręgową komisję egzaminacyjną. Ogólnopolskie wyniki egzaminu gimnazjalnego będą ogłoszone 19 czerwca br. Tego samego dnia swoje wyniki poznają uczniowie, natomiast zaświadczenia o wynikach egzaminu gimnazjalnego uczniowie otrzymają w dniu zakończenia roku szkolnego wraz ze świadectwem szkolnym. Arkusze wykorzystane na tegorocznym egzaminie gimnazjalnym będą publikowane na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych w każdym dniu egzaminu:

* ok. godz. 13:00 – pierwszy arkusz z danego dnia

* ok. godz. 16:00 – drugi arkusz z danego dnia.

Informacje zawarte powyżej znajdują się na stronie internetowej www.cke.edu.pl

Gimnazjalistom życzymy powodzenia na egzaminie gimnazjalnym!

 

 

 

 

wesołych

Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych, wszystkim naszym Uczniom i ich Rodzinom, Współpracownikom oraz Przyjaciołom naszej placówki składam najserdeczniejsze życzenia.

Na czas wielkanocnej zadumy i radości nad Bożymi drogami życzę, aby każdy w spotkaniu ze Zmartwychwstałym doświadczał Jego mocy życia, miłości i radości.

By Zmartwychwstały Pan uspokajał zalęknione serca i napełniał je pokojem. Niech radość paschalna zawsze w nich gości, stając się świadectwem naszej wiary pociągającej innych do Pana chwały.

Niech Zmartwychwstały Pan umacnia i rozwija płynącą z Krzyża wiarę w Jego zbawczą moc wyzwolenia z wszelkich ograniczeń i samej śmierci, a także ufność w bezgraniczną Miłość, która obdarowuje nas nieśmiertelnością.

                                                                                                      Agata Płaskowicka-Rakiel

 

 

 

 

Zapraszam do zapoznania się z wynikami dwuletnich badań Instytutu Badań Edukacyjnych dotyczących zmian w nauczaniu języka polskiego w gimnazjum. Czy nowa podstawa programowa coś w ogóle zmieniła?

Treści informacji prasowej prezentujemy poniżej.

Nowa podstawa programowa miała zmienić polonistyczne nauczanie. Czy to się udało? Czy uczniowie zostają wyposażeni w nowe umiejętności i lepiej się rozwijają? Instytut Badań Edukacyjnych sprawdził to w dwuletnim badaniu obejmującym 180 szkół w całej Polsce.

Po tym, jak zakończyło się wdrażanie nowej podstawy programowej w gimnazjach, badacze IBE sprawdzili, jak realnie zmieniło się nauczanie w szkołach. W latach 2012 – 2014 w 180 szkołach przeprowadzone zostało badanie Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej. Objęło uczniów wszystkich klas gimnazjum (w sumie 16 886 osób), ale też ich rodziców (16 213), nauczycieli języka polskiego (477), dyrektorów szkół (177) i nauczycieli bibliotekarzy (192).

Naukowcy przyglądali się m.in. narzędziom dydaktycznym i metodom nauczania stosowanym przez polonistów. Przeanalizowano też prace uczniów, by sprawdzić jak radzą sobie z zapisanymi w podstawie programowej trzema wymaganiami ogólnymi:

  • odbiorem wypowiedzi i wykorzystaniem zawartych w nich informacji,
  • analizą i interpretacją tekstów kultury,
  • tworzeniem wypowiedzi.

Kompetencje komunikacyjno-językowe uczniów
Warunkiem skutecznej komunikacji jest zachowanie poprawności językowej wypowiedzi, właściwe posługiwanie się językiem, znajomość rządzących nim reguł. Nieumiejętność poprawnego posługiwania się językiem rodzi problemy komunikacyjne i utrudnia funkcjonowanie w społeczeństwie. A jak w tym zakresie wypadli gimnazjaliści?

Uczniowie gimnazjum dość dobrze radzą sobie z nieskomplikowanymi procesami komunikacji językowej. Mają podstawową wiedzę z zakresu słownictwa, zasad poprawności, tworzenia tekstów – w szczególności rozprawek i zaproszeń, doboru odpowiedniego stylu wypowiedzi i rozpoznania podstawowych założeń intencji tekstu.

Gdy jednak przyjrzeć się głębiej procesom komunikacyjnym, ich kompetencje okazują się niewystarczające. Choć np. znają zasady poprawności językowej, nie potrafią zastosować ich w tworzonym tekście lub nie są w stanie zgodnie z nimi ocenić tekstu cudzego.
Podobnie dzieje się w przypadku zasad ortografii i interpunkcji, które – choć dla większości znane – nie mają zastosowania w tekście. Na przykład uczniowie rzadko są w stanie wykorzystać  gramatyczną, wiedzę o składni i powiązać ją z zasadami interpunkcyjnymi i ortograficznymi, nie doceniają też ich wpływu na logikę i jasność wypowiedzi.

Podobnie rzecz się ma z zasobem słownictwa – choć słownik czynny uczniów jest zadowalający, to zdecydowanie gorzej jest z wyrazami pochodzenia obcego, rozumieniem  metafor czy wiedzą o funkcji operatorów metatekstowych (typu: „po pierwsze,… po drugie…”).

Skuteczna komunikacja nie jest możliwa bez zrozumienia doboru odpowiedniego stylu wypowiedzi, a także jej intencji, a te umiejętności nie są wystarczająco opanowane przez gimnazjalistów. Do tego w trakcie badania tych kompetencji zauważono znaczący wpływ praktyk komunikacyjnych dominujących w mediach elektronicznych, na których omawianie nauczyciele – jak przyznają sami – nie znajdują czasu  na lekcjach.

Kompetencje kulturowe i interpretacyjne uczniów
Udział w kulturze to element uczestnictwa w życiu społecznym. Dzięki kulturze ludzie się porozumiewają, komunikują – od najprostszych gestów przez język naturalny po wysoką sztukę, filozofię i naukę. Nauka odbioru tekstu kultury jest więc równocześnie procesem kształtowania osobowości i nabywania umiejętności porozumiewania się na najwyższym poziomie komunikacji. Jak z tym wyzwaniem radzą sobie polscy gimnazjaliści?

Stykając się z tekstem kultury, uczniowie zazwyczaj są w stanie rozpoznać jego cechy gatunkowe. Rozpoznają podstawowe nawiązania do dziedzictwa kulturowego, wskazują motywy wspólne dla różnych tekstów, właściwie rozpoznają fabułę i przekaz informacyjny utworu.

Gubią się jednak, gdy w tekście pojawiają się odwołania do pozaliterackich inspiracji  kulturowych, a jeśli je rozpoznają, nie radzą sobie z interpretacją ich funkcji w dziele. Podobnie dzieje się z bardziej ogólnymi refleksjami na temat utworu. W większości uczniowie pozostają bezradni wobec zadań, które sprawdzają te umiejętności. Tak samo trudna jest dla nich analiza warstwy językowej dzieła. Gimnazjaliści mają więc kłopot z interpretacją tekstu kultury, choć potrafią trafnie zanalizować poszczególne jego składniki.

Z badania wynika jednoznacznie, że w szkole nieskutecznie uczy się interpretacji jako formy samodzielnego myślenia. Potwierdzają to obserwacje lekcji, w trakcie których tekst omawia się krok po kroku, bardziej skupiając się na analizie poszczególnych elementów, nie dając uczniom wyzwań w postaci podjęcia twórczego wysiłku w celu głębszej analizy i interpretacji.
Niepokoi również – powszechnie odnotowywany w trakcie badania – kłopot uczniów z uzasadnianiem własnych sądów.

Program nauczania i lektury
Podstawa programowa daje nauczycielom dużą autonomię w tworzeniu programów nauczania. Okazuje się jednak, że większość z nich wykorzystuje zaproponowany przez wydawnictwa programy dołączane do podręczników. Niewielu je modyfikuje, a jeśli już – to robią to głównie młodsi nauczyciele.

Nauczyciele w większości akceptują przedstawiony w podstawie programowej spis lektur. Rzadko proponują inne utwory – modne, chętnie czytane przez młodzież, czasem budzące kontrowersje. Mniej niż 40 proc. nauczycieli deklaruje, że wybór lektury konsultuje z uczniami.
Uczniowie z kolei zwracają uwagę, że w lekturowych wyborach i tematach lekcji pomijane są  zagadnienia dla nich najbardziej interesujące: problemy okresu dojrzewania, konfliktów międzypokoleniowych, równości kobiet i mężczyzn, erotyki. Aż 12 proc. uczniów przyznaje, że w ogóle nie czyta lektur, jeśli dodamy do tego 3 proc. uczniów, którzy odmówili odpowiedzi i 34 proc. takich, którzy czytają kilka razy w roku (a więc okazjonalnie), to liczba ta mocno niepokoi. Nauczyciele są bezradni wobec tego problemu, wielu nie zna metod aktywizowania czytelniczego, nie zaleca do lektury utworów interesujących uczniów, nie formułuje też w związku z czytanym utworem ciekawych problemów.

Metody pracy gimnazjalnych polonistów
Nauczyciele deklarują, że wykorzystują rozmaite metody dydaktyczne, zwłaszcza cenią metody aktywizujące. Twierdzą, że najczęściej na lekcji wprowadzają dyskusję i burzę mózgów, choć również chętnie każą uczniom głośno czytać i stosują indywidualne arkusze pracy. Uczniowie z kolei utrzymują, że najczęściej prowadzone są lekcje analizy i interpretacji dzieł literackich, niekoniecznie są to dyskusje.
Rzadko stosowana jest praca w grupach, lubiana przez uczniów, mniej ceniona przez nauczycieli. Tylko 30 proc. nauczycieli stosuje ją raz w tygodniu, mniej niż połowa – raz w miesiącu.

Połowa uczniów twierdzi, że właściwie na każdej lekcji nauczyciel dyktuje im notatki. Regularnie samodzielne notatki tworzy tylko jedna czwarta z nich. To niepokoi, bo pokazuje, że duża część nauczycieli nie uczy samodzielności, nie ufa umiejętnościom uczniów i nie próbuje ich kształtować.

Wśród pomocy dydaktycznych wykorzystywanych podczas lekcji dominują słowniki i encyklopedie, niemal wyłącznie w wersji papierowej. Nowe technologie wykorzystywane są znacznie rzadziej. Więcej niż dwie trzecie nauczycieli w ogóle nie korzysta z tablicy multimedialnej, telewizora czy radia. Ponad połowa deklaruje, że wprowadza na lekcje Internet, jednak niewielu robi to częściej niż raz w tygodniu. Tymczasem dla uczniów nowe technologie są atrakcyjne, ponadto oni sami są dobrze zaznajomieni z Internetem, który niekiedy stanowi dla nich podstawowe źródło informacji.

Sprawdzanie wiedzy i umiejętności uczniów
Tradycyjnie dominują dwie formy: ćwiczenia, które mają być wykonane w domu oraz wypowiedzi ustne podczas lekcji. Te metody większość nauczycieli stosuje przynajmniej raz w tygodniu. Dłuższe prace pisemne (domowe i klasowe) oraz kartkówki zadawane są rzadziej, ale w większości klas przynajmniej raz w miesiącu.
Około 15 proc. nauczycieli nigdy nie ocenia  projektów, nie przeprowadza dyktand i nie sprawdza zeszytów.
Trzy czwarte nauczycieli przeprowadza testy kompetencji jedynie kilka razy w roku. Przeczy to zarzutom, że edukacja polonistyczna podporządkowana jest wyłącznie przygotowaniu do egzaminu.

Dla uczniów najtrudniejszą formą sprawdzania ich umiejętności jest rozbudowana praca pisemna, która powinna być rzetelnie omówiona i skomentowana przez nauczyciela. Prawie połowa nauczycieli opatruje komentarzem wszystkie prace, a kolejne 40 proc. większość z nich. Jednak 30 proc. uczniów najsłabszych otrzymało stopień z pracy bez komentarza nauczyciela.

Atmosfera w szkole
Zdecydowana większość gimnazjalistów deklaruje, że atmosfera w szkole i klasie jest dobra (odpowiednio ok. 60 i 70 proc.). Twierdzą, że język polski nie sprawia im trudności (taka jest opinia 82 proc.), a uzyskiwane oceny ich zadowalają. Nauczycieli języka polskiego cenią i darzą sympatią. Również rodzice i nauczyciele dobrze oceniają atmosferę w szkole. Te wyniki pokazują, że gimnazjum jest postrzegane jako szkoła lubiana przez uczniów i akceptowana przez rodziców.

A na co wskazują nauczyciele? Przede wszystkim podkreślają duże zróżnicowanie poziomu umiejętności uczniów. 40 proc. polonistów w klasie ma zarówno uczniów bardzo słabych, jak i wybitnych, wobec czego konieczne jest różnicowanie metod pracy. A to zdaniem 62 proc. nauczycieli znacznie utrudnia im pracę.

96 proc. nauczycieli deklaruje, że dodatkowo pracuje z uczniami słabymi. Większą uwagę uczniom bardzo dobrym poświęca 83 proc. nauczycieli. Dla prawie połowy problemem jest znaczne zróżnicowanie kultury osobistej uczniów. Z kolei na zbyt wysoką liczbę uczniów w klasie, jako utrudnienie w pracy, zwraca uwagę 54 proc. nauczycieli.

Mimo to zachowanie dyscypliny w klasie nie jest dla polonistów najpoważniejszym problemem (potwierdzają to zresztą uczniowie). Tylko 7 proc. nauczycieli wskazuje to jako istotną przeszkodę w pracy. Jeśli wskazywane są kłopoty, to właśnie te o charakterze dydaktycznym. Najgorzej jest z motywowaniem uczniów do lektury – nie radzi sobie z tym aż 64 proc. nauczycieli. Więcej niż połowa nie potrafi zmotywować do nauki w ogóle.
Podobnie sytuację oceniają uczniowie. Uważają, że poloniści, jakkolwiek sympatyczni, są mało wymagający i nie potrafią ich przekonać, żeby czytali lektury i przykładali się do nauki tego przedmiotu.

Wnioski i zalecenia
Eksperci przedstawili zalecenia dotyczące najważniejszych tematów edukacji polonistycznej wynikające z badania. Oto niektóre z nich:

  • Największym wyzwaniem dla gimnazjalnej edukacji polonistycznej jest fakt odchodzenia części uczniów od czytania książek. Wobec tego bardzo ważne jest umiejętne motywowanie do lektury. Nauczyciel np. kilka tygodni przed omówieniem lektury powinien przeprowadzić lekcję zapowiadającą problem, przeczytać z uczniami intrygujący fragment utworu lub w inny sposób zachęcić do przeczytania dzieła.
  • Bardzo ważne jest, by przy doborze lektur brać pod uwagę zainteresowania uczniów, ich wyrobienie czytelnicze, potrzeby i możliwości. Niekiedy warto różnicować lektury: nie wszyscy uczniowie muszą czytać te same dzieła. Przy czym szczególnie trzeba dbać o to, żeby dostosowywać lektury do oczekiwań zarówno dziewcząt, jak chłopców.
  • Ważne, żeby dotykać tematów bliskich uczniowi, takich, które są dla niego intrygujące i istotne. W różnego typu ćwiczeniach warto też odwoływać się do znanego im środowiska Internetu np. ćwiczyć trudną do wychwycenia przez gimnazjalistów umiejętność manipulacji.  Warto analizować pod tym kątem również teksty publicystyczne i literackie: bo jeżeli uczniowie mają problem z rozpoznawaniem perswazji/manipulacji w reklamach czy pokrewnych wypowiedziach jawnie perswazyjnych, to inne teksty będą sprawiać im jeszcze więcej trudności.
  • Nauczyciele powinni czasem usuwać się w cień, aby – obserwując pracę uczniów – pozwalać gimnazjalistom na samodzielną pracę z tekstem. Ważne jest, by to uczniowie odkryli ścisły związek analizy tekstu z jego interpretacją. Uczeń powinien zatem z jednej strony ośmielić się jako czytelnik, z drugiej strony musi nauczyć się dyscypliny w argumentowaniu i wskazywaniu w tekście dowodów na zasadność proponowanego odczytania.
  • Nauczyciele powinni zezwolić na wyrażanie przez uczniów własnego zdania w akcie interpretacji, ale zarazem powinni od nich wymagać właściwego argumentowania i jasnego przedstawiania swojego stanowiska.
  • Konieczne jest poprowadzenie szkoleń z interpretacji tekstów kultury dla nauczycieli polonistów, żeby mogli efektywnie prowadzić lekcje z tego zakresu. Podczas lekcji obraz, film, spektakl teatralny powinny być traktowane jako autonomiczne teksty. Należy je interpretować z równą uwagą co teksty literackie, nie powinny pozostawać jedynie kontekstem dla dzieła literackiego.
  • Niezbędne jest też dokształcenie polonistów w zakresie nowych mediów i zachęcenie do korzystania z nich. Nowe media są bowiem naturalnym środowiskiem dla uczniów, zatem nauczyciel, który chce utrzymać porozumienie z uczniami, musi znać tę dziedzinę komunikacji.
  • Oceniając ucznia, nauczyciel zawsze musi przekazać mu klarowne zasady oceny. Każda ocena musi zostać uzasadniona. Nie można się skupiać tylko na błędach, w uzasadnieniu trzeba również (a niekiedy przede wszystkim) podkreślać mocne strony wypowiedzi uczniów.
  • Konieczne jest systematyczne prowadzenie ćwiczeń z zakresu ortografii i interpunkcji. Obie umiejętności muszą być wiązane z praktyką tworzenia tekstów. Należy przy tym uwrażliwiać uczniów na jakość tekstów internetowych i SMS-owych.
  • Trzeba z uczniami ćwiczyć formy wypowiedzi ustnej z uwzględnieniem zasad retoryki i umiejętności perswazji.

Zadaniem nauczycieli polonistów jest wykształcenie w uczniach świadomości, że tylko sprawne posługiwanie się językiem – zarówno jako odbiorcy i interpretatora cudzych tekstów, jak i twórcy tekstów własnych – daje zdecydowanie większe szanse na sukces na kolejnych etapach edukacji, a także w związku z planami uczniów dotyczącymi przyszłej kariery zawodowej.

Bez sprawnej komunikacji nie jest możliwa nie tylko kariera polityka, lekarza, prawnika czy aktora, ale również dobrego mechanika samochodowego, szefa kuchni czy stylisty-fryzjera.

 

Informacje zawarte powyżej znajdują się na stronie http://www.ibe.edu.pl

 

 

 

SPRAWDZIAN SZÓSTOKLASISTY- WAŻNE INFORMACJE

W przyszłą środę (1 kwietnia) szóstoklasiści przystąpią do sprawdzianu.

Odbędzie się on wg poniższego harmonogramu:

Część Godzina rozpoczęcia Czas trwania
Część 1. Zadania z języka polskiego i matematyki 9:00 80 minut
  przerwa
Część 2. Zadania z wybranego języka obcego 11:45 45 minut

W przypadku uczniów, którym przysługuje dostosowanie warunków przeprowadzania sprawdzianu, czas pracy z arkuszem może zostać przedłużony

  • o 40 minut – w przypadku części 1.
  • o 25 minut – w przypadku części 2.

W 2015 r. do sprawdzianu zostało zgłoszonych 349 312 uczniów, dla których przygotowanych zostało:

  • 21 różnego rodzaju arkuszy z języka polskiego i matematyki (w języku polskim, litewskim, niemieckim i ukraińskim)     oraz
  • 38 różnego rodzaju arkuszy (wraz z płytami) z języków obcych nowożytnych.

Prace szóstoklasistów zostaną sprawdzone przez egzaminatorów, a wyniki przysłane do szkół przez okręgową komisję egzaminacyjną do 29 maja br. Uczniowie otrzymają zaświadczenia w dniu zakończenia roku szkolnego (26 czerwca br.) wraz ze świadectwem ukończenia szkoły podstawowej.

Arkusze wykorzystane na tegorocznym sprawdzianie będą opublikowane na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych 1 kwietnia br. odpowiednio:

  • ok. godz. 13:00 – zadania z języka polskiego i matematyki
  • ok. godz. 15:00 – zadania z języków obcych nowożytnych.

To o czym należy pamiętać to fakt, że tegoroczny sprawdzian będzie po raz pierwszy przeprowadzony w nowej formule, a zadania będą sprawdzały poziom opanowania wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.

 

Szóstoklasistom życzymy powodzenia na sprawdzianie!

Informacje na temat sprawdzianu szóstoklasisty znajdują się na stronie men.gov.pl i cke.edu.pl 

 

 

 

Trwają zapisy na kursy!

Zapraszamy wszystkich niezdecydowanych i niezapisanych do tej pory na nasze kursy:

1. Metody efektywnej nauki i radzenia sobie ze stresem

2. Techniki szybkiego czytania i efektywnej nauki

3.Przygotowujące do egzaminu maturalnego z języka polskiego

4.Przygotowujące do egzaminu gimnazjalnego z języka polskiego

5.Przygotowujące do egzaminu szóstoklasisty z języka polskiego

6. Trening maturalny 2015  z języka polskiego  (od marca do końca kwietnia) obejmuje 10 spotkań po 2 godziny zegarowe każde. Łącznie 20 godzin zegarowych

6. Trening maturalny 2015 z chemii  ( od marca do końca kwietnia) obejmuje 10 spotkań po 2 godziny zegarowe każde. Łącznie 20 godzin zegarowych

7. Indywidualne dla uczniów z trudnościami w nauce z języka polskiego i chemii i wspierające dla uczniów zdolnych

8. Techniki autoprezentacji

9.  Wystąpienia publiczne

10. Przygotowujący do egzaminu szóstoklasisty, gimnazjalnego i maturalnego z historii

11. Przygotowujący do egzaminu gimnazjalnego z biologii

 

 

Rozpoczęcie kursów z poszczególnych modułów:

 MODUŁ 1.  Metody efektywnej nauki i radzenia sobie ze stresem.

Zajęcia rozpoczną się 6 marca 2015 r. (piątek) od godziny 16-18. 

Czas trwania: 41 godzin zegarowych tj. 54,5 godz. lekcyjnych, raz w tygodniu po 2 godziny zegarowe, od 5 zajęć po 2,5 godziny. Jest to 18 spotkań grupowych. Przybliżony czas trwania kursu: marzec – czerwiec 2015 r.

ZAPRASZAMY  NIEZDECYDOWANYCH!

 

MODUŁ 2. Techniki szybkiego czytania i efektywnej nauki.

Planowane jest od lutego 2015 r. po utworzeniu grupy chętnych uczestników.

Czas trwania: 41 godzin zegarowych tj. 54,5 godz. lekcyjnych, raz w tygodniu po 2 godziny zegarowe, od 5 zajęć po 2,5 godziny. Jest to 18 spotkań grupowych. Przybliżony czas trwania kursu: luty – czerwiec 2015 r.

 

MODUŁ 3. Kursy przygotowujące do egzaminu: szóstoklasisty, gimnazjalnego i maturalnego z języka polskiego.

Planowane jest od lutego 2015 r. po utworzeniu grupy chętnych uczestników.

Czas trwania zajęć:

Jeden semestr obejmuje 15 spotkań po 2 godz. zegarowe, czyli 120 min. Łącznie 30 godzin zegarowych. Przybliżony czas trwania kursu: luty – czerwiec 2015 r.

 

Moduł 4. Trening maturalny 2015 z języka polskiego.

Planowany jest od marca do końca kwietnia 2015 r. po utworzeniu grupy chętnych uczestników.

Czas trwania zajęć: obejmuje 10 spotkań po 2 godziny zegarowe każde. Łącznie 20 godzin zegarowych. Od marca do końca kwietnia 2015 r.

 

Moduł 4. Trening maturalny 2015 z chemii.

Planowany jest od marca do końca kwietnia 2015 r. po utworzeniu grupy chętnych uczestników.

Czas trwania zajęć: obejmuje 10 spotkań po 2 godziny zegarowe każde. Łącznie 20 godzin zegarowych. Od marca do końca kwietnia 2015 r.

 

MODUŁ 5. Zajęcia indywidualne z języka polskiego dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.

Cały rok szkolny. W razie potrzeby.

 

Moduł 6. Zajęcia indywidualne z chemii dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.

Cały rok szkolny. W razie potrzeby.

 

MODUŁ 7. Kurs Techniki autoprezentacji.

 Przez cały rok. 

Czas trwania zajęć:

15 godzin zegarowych.

 

MODUŁ 8. Kurs Wystąpienia publiczne.

Przez cały rok. 

Czas trwania zajęć:

15 godzin zegarowych.

 

 

 

 

 

 

 

Udostępnij na: